AUTOK

Auto!


Története 

Egy 1938-as Bugatti 57SC Atlantic

A kezdetek

A cégalapító, Ettore Bugatti 1881-ben született Milánóban. A műszaki tudományok iránti fogékonysága már tizenéves korában nyilvánvalóvá vált, 1909-ben már saját vállalatot alapított Molsheim városában, ami abban az időben Németországhoz tartozott. A korai modellek kicsi, egyszerűen kezelhető járművek voltak, 800-1300cm3 lökettérfogattal. Az első világháború alatt Bugatti kénytelen volt felhagyni az autógyártással, Franciaországban tervezett repülőgépmotorokat, csak 1920-ban tért vissza Molsheimbe, ám akkorra a város már francia fennhatóság alatt állt.

A háború után 

1920-ban, a Párizsi Autókiállításon már szerepel a vállalat, a 20-as évek közepére pedig állandósul egy évi 100-150 darabos termelés, ami megteremti a lehetőséget Ettore számára, hogy új modelleket tervezzen és gyártson. Hírnevet mégis a versenypályákon szerez: a 35-ös típus, illetve különböző változatai az 1920-as években szinte csak dobogós helyezéseket értek el a Grand Prix versenyeken.

A leghíresebb modell 

1926-ban egy óriási, soros, nyolchengeres,(eredetileg repülőgépek számára készült) 14700cm3-es motort építenek egy csaknem 5 méteres alvázra. Ez lett az első 41-es típus (más néven: La Royale). Háromfokozatú váltót szereltek rá, 200 lóerős teljesítményét a hátsó kereken át vitte az útra. Karosszériájának precíz kialakítása, utasterének fényűző kényelme vetélkedett az etalonnak számító korabeli Rolls-Royce, Packard vagy Duesenberg autókkal. A legyártott jármüvek pontos darabszámáról nincsenek pontos információk, valószínűleg hat darab készült el a 41-es szériából.

A világválság 

A gazdasági világválság igencsak megviselte a luxusautókat előállító vállalatokat, így a Bugattit is. Kénytelenek voltak kisebb, egyszerűbb, vagyis olcsóbb modelleket gyártani. Ennek az érának a terméke a 40-es modell. Szerencsére az autó kitűnő mechanikáján nem spóroltak, a 40-es népszerű is lett: 800 darabot adtak el belőle.

Bugatti Veyron egy Tokiói kiállításon

Az utolsó modell 

Az 1934-ben bemutatott 57-es modell már Ettore és idősebb fia, Jean Bugatti közös munkája. A kettős vezérműtengelyes 3200cm3-es, nyolchengeres motort és a karosszériát is Jean Bugatti tervezte. A típus sikerét a számtalan versenygyőzelem mellett a híres Le Mans-i 24 órás diadal is bizonyítja. Az egyik pilóta Pierre Veyron volt, az Ő tiszteletére nevezik a mai egyetlen gyártásban levő típust Bugatti Veyron-nak.

A vég 

1939 augusztus 11.-én Jean Bugatti egy 57-es típus tesztelése közben halálos balesetet szenvedett Molsheim közelében. Ezt a veszteséget, illetve a második világháború pusztításait a vállalat nem tudta kiheverni, az autógyártást leállították. 1947 augusztus 21.-én Ettore Bugatti elhunyt, fiatalabb fia, Roland egyedül képtelen volt talpra állítani a romokban heverő gyárat. A nevet1963-ban eladták a Hispano-Suizának, majd teljesen eltűntek az autógyártók közül.

Feltámad a Bugatti márka 

Az 1990-években néhány olasz illetve maláj befektető látott fantáziát a márka újraélesztésében, így készült el az EB-110, és az EB-112. 1998-ban a márkát megvásárolta a Volkswagen konszern és néhány tanulmánymodell kiállítása után 2005-ben megkezdték a Pierre Veyronról elnevezett új szupersportkocsi gyártását.





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 9
Tegnapi: 6
Heti: 35
Havi: 460
Össz.: 134 875

Látogatottság növelés
Oldal: BUGATTI
AUTOK - © 2008 - 2024 - csikcsomortan-kona.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen weblap készítő egyszerű. Weboldalak létrehozására: Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »