A NATO-ba való belépéssel megint reflektorfénybe került a Magyar Honvédség technikai ellátottságának és felkészültségéenek helyzete. Ebből természetesen bennünket elsődlegesen a honvédségi járművek kérdése érdekel, amely ismét különösen erős megvilágítást kapott Sir Robertson NATO főtitkár -a diplomáciai körökben is szokatlanul erős- bírálata nyomán.
Ennek apropóján nézzük át röviden: mi is történt az AUTÓKUT-ban az elmúlt, több, mint 50 év során a katonai járművek fejelesztésében.
Az állami alapítású és a mai napig túlnyomórészt állami tulajdonban lévő fejlesztő vállalat tevékenységét, lehetőségeit a mindenkori politika és gazdaságpolitika döntő mértékben határozta meg. Fennmaradását az intézmény annak köszönheti, hogy mindig alkalmazkodni tudott a sokszor rendkívül szigorú körülményekhez és az adott kereteket az ambiciózus szakértői gárda magas-színvonalú műszaki alkotó munkával tudta kitölteni. 1948-ban Magyarországon kialakultak a szovjet mintájú politikai és gazdasági berendezkedés körvonalai. Állami tulajdonba kerültek a hazai autógyártás súlyos károkat szenvedet bázisai: a MÁVAG és az MVG (RÁBA), majd röviddel később megalakult az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár és a Csepel Autógyár. A hidegháborús készülődés is siettette az autóipar termelésének felfuttatását. Az ipart irányító szervezet, a Nehézipari Központ (NIK) a gyártási dokumentációk biztosítására két szervezetet hozott létre. Az önálló tervezési és dokumentációs feladatok elvégzésére 1948. októberében alakult meg a NIK Központi Autótervező Iroda a legendás "Botond" katonai terepjáró tervezőjének, Winkler Dezsőnek a vezetésével. A szakembergárda gerincét a MÁVAG, a HITI az MVG (Rába) és WM gyárak kiváló mérnökei alkották. Ugyanezen év novemberében alakult meg a NIK-Steyr Iroda is, amelynek feladata a Steyr gyártól megvásárolt D-380 típ. tgk. licenszének átvétele, honosítása volt. A kormányzat 1950 februárjában a két irodát összevonva megalakította a Járműfejlesztési Intézetet (JÁFI), amely az AUTÓKUT Rt. elődje volt.
Néhány évi szünet után a 60-as évek második felében újabb honvédségi megbízásra jött létre egyik legjobb műszaki alkotásunk, a Csepel 566 típusú háromtengelyes, 5 tonna teherbírású, összkerékhajtású terepjáró tehergépkocsi.
A szerelvény -amelyből kettő készült- tudomásunk szerint ma is üzemel...
Ezt követően a honvédség még megrendelt egy nagyszögkitérésű, speciális terepviszonyok között is megbízhatóan működő nyeregszerkezetet (amely egyébként a civil járműépítésben is jól használható lett volna...). A sokat ígérő tervek elkészülte után azonban már -egyértelműen anyagi okok miatt- a Kormorán névre keresztelt szerkezet kivitelezésére nem került sor.
A leírtakból egyértelműen megállapítható, hogy Társaságunk (illetve jogelődei) a honvédség által felvetett minden igényre sikeres konstrukciókat tervezett, amelyek alig egy-két kivétellel rendszeresítésre és sorozatgyártásra is kerültek.
Nyers erőre és vontatóteljesítményre van szüksége?
Számítsa ki, mennyit bírnak el testeszabott, nehéz rakományok szállítására tervezett teherautóink. A Scania változatos választási lehetőségeket kínál a motorok, tengelyek, áttételek és alvázak kombinációi terén, amelyeket sehol máshol nem kaphat meg.
Az innovatív cserefelépítményes koncepció páratlan sokoldalúságot kínál.
A Scania terepre szánt hajtásláncai ideálisak a mára a katonai alkalmazásokban egyre szélesebb körben használt emelőhorgos megoldásokhoz. A mobilitási követelményekhez igazítható, legfeljebb 4 méter magasságú járművekkel 244, illetve 260 centiméteres magasságú konténerek szállíthatók.
Az műszakimentő járművek a másik terület, amelyen a Scania óriási sikereket ért el ügyfelei hűsége és a piaci részesedés tekintetében.
Amikor egy autómentéssel foglakozó vállalat kipróbálja a Scania járműveket, általában soha többé nem akar mást használni. Ennek sok oka van: a járművek erős alváza, jó stabilitása és a rengeteg választási lehetőség a rugózás, kerékképlet és hajtáslánc terén. A katonai alkalmazásokban általában a személyszállító fülkéket preferálják, amelyek több típusban is elérhetők.
A billenő rakfelületű teherautók a stratégiai utászegységek megszokott járművei.
Ebben a szegmensben a Scania olyan teherautókat kínál, amelyek ötvözik a globális építőiparban töltött hosszú évtizedek során felhalmozott, illetve több országgal kötött hosszú távú hadipari szerződésekben szerzett tapasztalatainkat.
A gyors reagálású egységeknek, repülőtéri mentőcsapatoknak különleges járművekre van szükségük munkájukhoz.
A katonai alkalmazásokban a nehéz terep miatt gyakran nagyobb teljesítményre és hasmagasságra van szükség. Az automatizált sebességváltó szintén nagyon gyakori követelmény ezeknél a típusoknál. Ezenkívül ezeknek az autóknak szigorú nemzetközi és belföldi szabályozásnak kell megfelelniük. Mi segíthetünk ebben.
Sokszor bizonyított megoldás, amely a világ legsikeresebb teherautó alvázára épül.
A Scania civil életben nagyra becsült előnyei – a kiváló üzemanyag-takarékosság, az alacsony fordulatszámon leadott nagy nyomaték és a Scania EGR technológia által biztosított könnyű használat – a határvédelmi és békefenntartó műveletekben még fontosabbá válnak.
A teherautó személyzetét óvjuk a veszélyes területeken.
A moduláris alapú, NATO szabványokon alapuló védelem különböző szintjeit tudjuk ajánlani a veszélyek ellen.
|